Autor |
Wiadomość |
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=FZxXxTVfm78
OdWIRujmy Patologie - U nas nie ma szefów! Marian Waszkielewicz Jan Kubań
https://www.youtube.com/watch?v=FZxXxTVfm78
OdWIRujmy Patologie - U nas nie ma szefów! Marian Waszkielewicz Jan Kubań
|
|
|
|
Napisane: 2022-08-12, 23:56 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=tMXJAuOktdI
cz 1
https://www.youtube.com/watch?v=tMXJAuOktdI
cz 1
|
|
|
|
Napisane: 2021-10-15, 19:03 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
Na przestrzeni czasowo-historycznej pojęcie “Demokracja” uległo “rozbudowaniu” dialektyce społeczno-politycznej .... XX w to funkcjonowanie krajów ludowo demokratycznych .... a dzisiaj by uzasadnić potrzebę przemian demokratycznych, używamy jej nazwy w postaci “Demokracji Szwajcarskiej” czy “Demokracji bezpośredniej” wykorzystującej prawo w postaci W I R. , by wyróżnić od pojęcia “Demokracja”, pozdrawiam
Na przestrzeni czasowo-historycznej pojęcie “Demokracja” uległo “rozbudowaniu” dialektyce społeczno-politycznej .... XX w to funkcjonowanie krajów ludowo demokratycznych .... a dzisiaj by uzasadnić potrzebę przemian demokratycznych, używamy jej nazwy w postaci “Demokracji Szwajcarskiej” czy “Demokracji bezpośredniej” wykorzystującej prawo w postaci W I R. , by wyróżnić od pojęcia “Demokracja”, pozdrawiam
|
|
|
|
Napisane: 2021-10-02, 14:54 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
Demokracja bezpośrednia - wykład prof. Mirosława Matyji (Cykl w NTV) https://www.youtube.com/watch?v=9c1BGaGM34E
Demokracja bezpośrednia - wykład prof. Mirosława Matyji (Cykl w NTV) https://www.youtube.com/watch?v=9c1BGaGM34E
|
|
|
|
Napisane: 2019-03-04, 23:39 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
prof Matyja, wywiad https://www.youtube.com/watch?v=jwaZXgyWj_k
prof Matyja, wywiad https://www.youtube.com/watch?v=jwaZXgyWj_k
|
|
|
|
Napisane: 2019-02-19, 11:51 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
Zagadnienie polega na wprowadzeniu do polskiej konstytucji obligatoryjności (obowiązku, konieczności, ...)respektowania decyzji podjętych przez wyborców w referendum(zgodnie z określoną pragmatyką, ilość, czas itd). Weto ludowe (nazwa sytuacji w Szwajcarii), polega na tym że jeśli określona prawem ilość wyborców zgłosi zastrzeżenie, to parlament ma obligatoryjny obowiązek poddać tezy veta pod dyskusję. Jeśli dyskusja znajdzie wyraz w odpowiedniej ilości wyborców, wyrażających potrzebę referendum, to musi być ono zrealizowane. Z powyższego wynika, że posłowie nie mogą zasłaniać się wolą wyborców w sytuacji pojawienia się veta ludowego.
Zagadnienie polega na wprowadzeniu do polskiej konstytucji[size=150] obligatoryjności (obowiązku, konieczności, ...)respektowania decyzji podjętych przez wyborców w referendum[/size](zgodnie z określoną pragmatyką, ilość, czas itd). [size=150]Weto ludowe[/size] (nazwa sytuacji w Szwajcarii), polega na tym że jeśli określona prawem ilość wyborców zgłosi zastrzeżenie, to parlament ma obligatoryjny obowiązek poddać tezy veta pod dyskusję. Jeśli dyskusja znajdzie wyraz w odpowiedniej ilości wyborców, wyrażających potrzebę referendum, to musi być ono zrealizowane. Z powyższego wynika, że posłowie nie mogą zasłaniać się wolą wyborców w sytuacji pojawienia się veta ludowego.
|
|
|
|
Napisane: 2019-01-27, 13:43 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
Efektywność demokracji bezpośredniej Należy jeszcze raz podkreślić, że uczestnictwo obywateli we władzy jest podstawą skutecznego funkcjonowania szwajcarskiego państwa. Głosujący obywatele określani są mianem suwerena. Decyzje podejmuje jednak nie naród, jak błędnie podają niektóre media, lecz uprawnieni do głosowania, a ci w Szwajcarii stanowią około 60%. Średnia 84 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? frekwencja waha się w okolicy 40%. W rezultacie decyzje podejmowane są przez około 25% populacji, czyli mniej więcej 2 miliony obywateli. Przeciętna większość, która wymagana jest do przegłosowania danej kwestii, to ponad milion obywateli, czyli 12-13% całej populacji. To taki procent wszystkich mieszkańców Szwajcarii odrzuca lub aprobuje propozycje wysuwane przez organy władzy lub autorów inicjatyw oraz decyduje o kwestiach najwyższej wagi. Szczególny wzrost ich liczby zanotowano w latach siedemdziesiątych. Spowodowane to było przyznaniem w 1971 r. praw wyborczych kobietom. W związku z tym liczba ta wzrosła z ok. 514% do ok. 12-18%37. Okazuje się więc, że decydującą większość głosujących stanowi mniejszość obywateli. W związku z tym pojawia się problem identyfikacji poglądów głosujących z resztą społeczeństwa, które nie uczestniczy w głosowaniu. Mając świadomość liczebnej siły decydujących Szwajcarów, można wysnuć prowokacyjny wniosek, że w tym przypadku wystarczającym wyrazicielem woli narodu szwajcarskiego byłby sam parlament. Jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że – bez względu na stopień uczestnictwa obywateli w bezpośrednich rządach społeczeństwa – jest to zawsze najbardziej właściwy sposób legitymizacji. Wola narodu wyrażana jest przez tych, którzy tego chcą. Niegłosujący nie mają zakazu uczestnictwa w referendach, nikt im tego nie zabrania. Mimo niskiego procentu głosujących i zarzutu dyktatury większości, będącej w istocie mniejszością na tle ogółu, to naród (a właściwie elektorat), a nie poszczególne organy władzy, jest głównym podmiotem nadającym kształt ustroju Konfederacji Szwajcarskiej.
Efektywność demokracji bezpośredniej Należy jeszcze raz podkreślić, że uczestnictwo obywateli we władzy jest podstawą skutecznego funkcjonowania szwajcarskiego państwa. [color=#FF0000]Głosujący obywatele określani są mianem suwerena.[/color] Decyzje podejmuje jednak nie naród, jak błędnie podają niektóre media, lecz uprawnieni do głosowania, a ci w Szwajcarii stanowią około 60%. Średnia 84 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? frekwencja waha się w okolicy 40%. W rezultacie decyzje podejmowane są przez około 25% populacji, czyli mniej więcej 2 miliony obywateli. Przeciętna większość, która wymagana jest do przegłosowania danej kwestii, to ponad milion obywateli, czyli 12-13% całej populacji. To taki procent wszystkich mieszkańców Szwajcarii [color=#FF0000]odrzuca lub aprobuje propozycje wysuwane przez organy władzy lub autorów inicjatyw oraz decyduje o kwestiach najwyższej wagi.[/color] Szczególny wzrost ich liczby zanotowano w latach siedemdziesiątych. Spowodowane to było przyznaniem w 1971 r. praw wyborczych kobietom. W związku z tym liczba ta wzrosła z ok. 514% do ok. 12-18%37. Okazuje się więc, że decydującą większość głosujących stanowi mniejszość obywateli. W związku z tym pojawia się problem identyfikacji poglądów głosujących z resztą społeczeństwa, które nie uczestniczy w głosowaniu. Mając świadomość liczebnej siły decydujących Szwajcarów, można wysnuć prowokacyjny wniosek, że w tym przypadku wystarczającym wyrazicielem woli narodu szwajcarskiego byłby sam parlament. Jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że – bez względu na stopień uczestnictwa obywateli w bezpośrednich rządach społeczeństwa – jest to zawsze najbardziej właściwy sposób legitymizacji. Wola narodu wyrażana jest przez tych, którzy tego chcą. Niegłosujący nie mają zakazu uczestnictwa w referendach, nikt im tego nie zabrania. Mimo niskiego procentu głosujących i zarzutu dyktatury większości, będącej w istocie mniejszością na tle ogółu, to naród (a właściwie elektorat), a nie poszczególne organy władzy, jest głównym podmiotem nadającym kształt ustroju Konfederacji Szwajcarskiej.
|
|
|
|
Napisane: 2019-01-26, 22:48 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
Inicjatywa ludowa Drugim instrumentem szwajcarskiej demokracji bezpośredniej jest inicjatywa ludowa, o której mowa w art. 138 i 139 ustawy zasadniczej z 1999 r. (aneks II). Przedmiotem takiej inicjatywy może być całkowita lub częściowa zmiana Konstytucji Federalnej, zaproponowana przez 100 000 obywateli uprawnionych do głosowania, którzy w ciągu 18 miesięcy zbiorą wymagane podpisy. Mogą oni wystąpić o wprowadzenie poprawek albo uchylenie zapisów już funkcjonujących, lub nawet zaproponować nowe rozwiązania. Inicjatywa może dotyczyć zarówno rozwiązań szczegółowych, jak i ogólnych. Jeśli taka propozycja się pojawi, to 80 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? jest poddawana pod dyskusję na forum Rady Federalnej oraz Zgromadzenia Federalnego, które ustosunkowują się formalnie do proponowanych rozwiązań. Mogą one zgłosić inne propozycje lub uszczegółowić te przedstawione. Następnie wszystkie inicjatywy, łącznie z kontrpropozycjami, są poddawane w referendum pod osąd społeczeństwa i kantonów. Inicjatywa ludowa uzyskuje akceptację wtedy, gdy opowie się za jej przyjęciem większość społeczeństwa i większość kantonów. Nadmienić należy, że jeżeli Zgromadzenie Federalne zaleca nieprzyjmowanie projektu, którego dotyczy inicjatywa ludowa, może wówczas przedstawić swoją kontrpropozycję. Naród i kantony głosują wówczas jednocześnie nad inicjatywą oraz nad kontrprojektem Zgromadzenia. Obcokrajowcom procedura ta wydaje się skomplikowana, jednak dla Szwajcarów, przyzwyczajonych do oddolnego kierowania państwem, jest to chleb powszedni.
[size=150]Inicjatywa ludowa[/size] Drugim instrumentem szwajcarskiej demokracji bezpośredniej jest inicjatywa ludowa, o której mowa w art. 138 i 139 ustawy zasadniczej z 1999 r. (aneks II). Przedmiotem takiej inicjatywy może być całkowita lub częściowa zmiana Konstytucji Federalnej, zaproponowana przez 100 000 obywateli uprawnionych do głosowania, którzy w ciągu 18 miesięcy zbiorą wymagane podpisy. Mogą oni wystąpić o wprowadzenie poprawek albo uchylenie zapisów już funkcjonujących, lub nawet zaproponować nowe rozwiązania. Inicjatywa może dotyczyć zarówno rozwiązań szczegółowych, jak i ogólnych. Jeśli taka propozycja się pojawi, to [size=50]80 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski?[/size] jest poddawana pod dyskusję na forum Rady Federalnej oraz Zgromadzenia Federalnego, które ustosunkowują się formalnie do proponowanych rozwiązań. Mogą one zgłosić inne propozycje lub uszczegółowić te przedstawione. Następnie wszystkie inicjatywy, łącznie z kontrpropozycjami, są poddawane w referendum pod osąd społeczeństwa i kantonów. Inicjatywa ludowa uzyskuje akceptację wtedy, gdy opowie się za jej przyjęciem większość społeczeństwa i większość kantonów. Nadmienić należy, że jeżeli Zgromadzenie Federalne zaleca nieprzyjmowanie projektu, którego dotyczy inicjatywa ludowa, może wówczas przedstawić swoją kontrpropozycję. Naród i kantony głosują wówczas jednocześnie nad inicjatywą oraz nad kontrprojektem Zgromadzenia. Obcokrajowcom procedura ta wydaje się skomplikowana, jednak dla Szwajcarów, przyzwyczajonych do oddolnego kierowania państwem, jest to chleb powszedni.
|
|
|
|
Napisane: 2019-01-26, 22:44 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
W Szwajcarii funkcjonują dwa rodzaje referendum: obowiązkowe (obligatoryjne) i nieobowiązkowe (fakultatywne). Zgodnie z art. 140 konstytucji przedmiotem referendum obowiązkowego na poziomie federalnym są trzy grupy zagadnień: • zmiany Konstytucji Federalnej; • akcesja do organizacji zbiorowego bezpieczeństwa lub do wspólnot ponadnarodowych; • ustawy federalne uznane za pilne, które nie mają podstaw konstytucyjnych i których czas obowiązywania jest dłuższy niż jeden rok (wówczas w ciągu roku od przyjęcia takiej ustawy przez Zgromadzenie Federalne musi ona być przedłożona pod głosowanie)34. Do pozytywnego przegłosowania danej kwestii przedmiotu w referendum obowiązkowym konieczne jest opowiedzenie się większości społeczeństwa i większości kantonów. Natomiast referendum nieobowiązkowe, zwane również wetem ludowym, wprowadzono w 1874 r. Zwołuje się je na żądanie 50 000 obywateli dla wyrażenia sprzeciwu wobec przyjętych już rozwiązań. Instrument ten stosowany jest przeciwko uchwalonym ustawom federalnym i umowom międzynarodowym. Według art. 142 konstytucji Szwajcarii projekty przedstawione pod głosowanie narodowi stają się obowiązujące wtedy, gdy opowie się za nimi większość głosujących. Przykładowo, w latach 2000-2014 odwołano się do obu form referendum 55 razy. W 42 przypadkach społeczeń- 34 Zob. aneks II. Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? 77 stwo i kantony wyraziły zgodę na proponowane zmiany, w 13 przypadkach odrzuciły je
W Szwajcarii funkcjonują dwa rodzaje referendum: obowiązkowe (obligatoryjne) i nieobowiązkowe (fakultatywne). Zgodnie z art. 140 konstytucji przedmiotem referendum obowiązkowego na poziomie federalnym są trzy grupy zagadnień: • zmiany Konstytucji Federalnej; • akcesja do organizacji zbiorowego bezpieczeństwa lub do wspólnot ponadnarodowych; • ustawy federalne uznane za pilne, które nie mają podstaw konstytucyjnych i których czas obowiązywania jest dłuższy niż jeden rok (wówczas w ciągu roku od przyjęcia takiej ustawy przez Zgromadzenie Federalne musi ona być przedłożona pod głosowanie)34. Do pozytywnego przegłosowania danej kwestii przedmiotu w referendum obowiązkowym konieczne jest opowiedzenie się większości społeczeństwa i większości kantonów. Natomiast referendum nieobowiązkowe, zwane również wetem ludowym, wprowadzono w 1874 r. Zwołuje się je na żądanie 50 000 obywateli dla wyrażenia sprzeciwu wobec przyjętych już rozwiązań. Instrument ten stosowany jest przeciwko uchwalonym ustawom federalnym i umowom międzynarodowym. Według art. 142 konstytucji Szwajcarii projekty przedstawione pod głosowanie narodowi stają się obowiązujące wtedy, gdy opowie się za nimi większość głosujących. Przykładowo, w latach 2000-2014 odwołano się do obu form referendum 55 razy. W 42 przypadkach społeczeń- 34 Zob. aneks II. [size=50]Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? 77[/size] stwo i kantony wyraziły zgodę na proponowane zmiany, w 13 przypadkach odrzuciły je
|
|
|
|
Napisane: 2019-01-26, 22:42 |
|
|
|
|
|
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
|
|
Referendum Referendum to podstawowy, kształtowany przez stulecia instrument demokracji bezpośredniej, umożliwiający obywatelom decydowanie o sprawach publicznych. Największe zastosowanie ma ono na poziomie gminy, w mniejszym wymiarze zaś na szczeblu kantonu i federacji. Referendum 76 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? stanowi wiążącą dla władz wypowiedź społeczną, rodzącą skutki prawne w temacie, którego dotyczy głosowanie.
[size=150]Referendum[/size] Referendum to podstawowy, kształtowany przez stulecia instrument demokracji bezpośredniej, umożliwiający obywatelom decydowanie o sprawach publicznych. Największe zastosowanie ma ono na poziomie gminy, w mniejszym wymiarze zaś na szczeblu kantonu i federacji. Referendum 76 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? [size=150]stanowi [color=#FF0000]wiążącą dla władz wypowiedź[/color] społeczną, rodzącą skutki prawne w temacie, którego dotyczy głosowanie.[/size]
|
|
|
|
Napisane: 2019-01-26, 22:40 |
|
|
|
|