najlepiej "dotlenionym" znanym jak narazie silnikiem jest silnik w obiegu millera doladowany turbosprezarka+intercooler, silniki te o dziwo charakteryzuja sie duza ekonomia w porownaniu do zwyklych konstrukcji ale maja tez ogromna wade...sa strasznie wymagajace jesli chodzi o eksploatacje i jak cokolwiek nawali to w zasadzie nie ma w kraju fachowcow ktorzy potrafia ten silnik zrobic. Uprzedzam pytanie, nie sa awaryjne jesli pilnujemy z zegarkiem w reku (doslownie) wszystkich przegladow, regulacji plynow i paskow.
Zasade dzialania silnika millera mozna w skrocie opisac w ten sposob:
-zawory wlotowe otwieraja sie podczas ssania,
-zamykaja sie W TARKCIE SPREZANIA, czyli czesc mieszanki wraca do kolektora i jest tam utrzymywana pod duzo wiekszym cisnieniem dzieki czemu ma wieksze cisnienie wlotowe. Doloz do tego jeszcze turbine i intercooler i masz naprawde ogromne cisnienie-ktore znaczaco przeklada sie na moc tego typu silnika. najlepszym przykladem silnika w tym obiegu jest mazda xedos9/millenia wyposazona w silnik 2,3l miller turbo intercooler o mocy 235KM. Rozrzut srednich spalan jest bardzo duzy zaczyna sie od 8l konczy na 14l.
Tutaj jest to dokladniej rozpisane, chociaz tez nie do konca tak jak powinno byc:)
tutaj jest jeszcze jedno fajne rozwiazanie